czwartek, 17 września 2009

ELEMENTY TEORII PYTAŃ: LOGIKA EROTETYCZNA

30) wiedzotwórcza rola pytań

- rola pytań w poznaniu i uprawianiu nauki

- problem (zagadnienie, kwestia) jako znaczenie pytania

31) struktura pytania
niewiadoma pytania (partykuła pytajna), zakres niewiadomej
założenie (osnowa) pytania (datum quaestionis)
założenia pozytywne lub negatywne
założenia prawdziwe lub fałszywe

32) problem wartości logicznej pytania

33) typy pytań

zawisłe i niezawisłe

wiedzotwórcze i niewiedzotwórcze

a) niewiedzotwórcze:

- dydaktyczne

- retoryczne

- żartobliwe, grzecznościowe, sugestywne

b) wiedzotwórcze:
- teoretyczne i praktyczne
- faktograficzne, eksplikacyjne i wartościujące
- egzystencjalne (co istnieje) i atrybutywne (jakie jest lub było)
- mocno i słabo problematyzujące
- otwarte (dlaczego? jak?) i zamknięte (kto? co?)

podział pytań według K. Ajdukiewicza:
- rozstrzygnięcia: typu „czy?”
dopuszczają tylko dwie odpowiedzi: „tak” lub „nie”
- dopełnienia
- prostego dopełnienia (faktograficzne): „kto, co kiedy, z kim, po co, za ile” itp.
- złożonego dopełnienia
narracyjne: „jak było?”
eksplikacyjne: „dlaczego?”

34) racjonalne warunki stawiania pytań
- pytania dobrze i źle postawione
- tzw. pseudoproblemy (likwidacja pytań filozoficznych przez logiczny empiryzm)

- warunki:
- poprawność (syntaktyczna)
- trafność

1) nie opiera się na fałszywym założeniu (absurd)

2) nie prowadzi do fałszywych konsekwencji
- zasadność

1) istnieje dostateczna racja postawienia pytania
2) istnieją co najmniej dwie sensowne odpowiedzi
- rozstrzygalność
techniczna-fizyczna-logiczna
- kreatywność

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz