- rola pytań w poznaniu i uprawianiu nauki
- problem (zagadnienie, kwestia) jako znaczenie pytania
31) struktura pytania
niewiadoma pytania (partykuła pytajna), zakres niewiadomej
założenie (osnowa) pytania (datum quaestionis)
założenia pozytywne lub negatywne
założenia prawdziwe lub fałszywe
32) problem wartości logicznej pytania
33) typy pytań
zawisłe i niezawisłe
wiedzotwórcze i niewiedzotwórcze
a) niewiedzotwórcze:
- dydaktyczne
- retoryczne
- żartobliwe, grzecznościowe, sugestywne
b) wiedzotwórcze:
- teoretyczne i praktyczne
- faktograficzne, eksplikacyjne i wartościujące
- egzystencjalne (co istnieje) i atrybutywne (jakie jest lub było)
- mocno i słabo problematyzujące
- otwarte (dlaczego? jak?) i zamknięte (kto? co?)
podział pytań według K. Ajdukiewicza:
- rozstrzygnięcia: typu „czy?”
dopuszczają tylko dwie odpowiedzi: „tak” lub „nie”
- dopełnienia
- prostego dopełnienia (faktograficzne): „kto, co kiedy, z kim, po co, za ile” itp.
- złożonego dopełnienia
narracyjne: „jak było?”
eksplikacyjne: „dlaczego?”
34) racjonalne warunki stawiania pytań
- pytania dobrze i źle postawione
- tzw. pseudoproblemy (likwidacja pytań filozoficznych przez logiczny empiryzm)
- warunki:
- poprawność (syntaktyczna)
- trafność
1) nie opiera się na fałszywym założeniu (absurd)
2) nie prowadzi do fałszywych konsekwencji
- zasadność
1) istnieje dostateczna racja postawienia pytania
2) istnieją co najmniej dwie sensowne odpowiedzi
- rozstrzygalność
techniczna-fizyczna-logiczna
- kreatywność
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz